onsdag 17 oktober 2012

Stretch

Var på backbends och stretch 1 igår. Backbends gick helt ok tror jag. Tror, för jag vet egentligen inte vad jag gör. Supermans går bättre men swan dives är fortfarande hemska. Nelle sa att jag skulle försöka hålla kvar ryggen i samma läge när jag tar bort händerna, vilket jag tolkade som att jag skulle hålla kvar hela liggpositionen. Jag tar i alla fall bort händerna vilket resulterar i en total faceplant... Sen fick Nelle dra och slänga omkring mig på mattan för att jag skulle förstå. Kände av träningen i ländryggen lite igår, mest på höger sida. Idag har jag träningsvärk i ryggen också. Tror jag. Jag har svårt att skilja på smärtan från muskelknutar/spänningar, träningsvärk och allmän ömhet när det gäller ryggen. Mer träningsvärk idag än efter första passet fast jag gjorde många fler supermans då. Vi brukar göra 25 (10, 7, 5, 3) och sen byta. Första passet körde jag hela tiden för att Nelle hjälpa mig så det borde ha blivit ca. 50 supermans då. Tror att jag kanske får mer träningsvärk när jag lär mig använda rätt muskler. Blockstretchen känns också lite konstig. Känns som att jag trycker huden från min rygg mot nacken. Frågade Serena om det och hon tror att det blir bättre när jag blir vigare i ryggen.

Filmade när jag gjorde blockstretch och början på waterfalls för att se hur jag såg ut. Men det lägger jag inte upp här för det ser hemskt ut! Samma med bryggor. Jag hade en bild av hur min brygga såg ut och verkligheten var inte alls vacker. Det är som när man sjunger med i låtar och tror att det låter bra tills man hör sig själv... Jag var ju sned! Fast nu ser det lite bättre ut.

Har kommit ganska långt i benstretchen också. Efter förra omgången kunde jag nudda huvudet i knäna när jag satt med benen rakt framför mig, men tappade mycket av det under sommaren. I början av den här omgången satt jag kanske i 45 grader eller nåt. och igår låg huvudet tungt mot knäna i partnerstretchen. Serena kom och hjälpte mig. Jag tror hon satt på mig och drog i mina ben samtidigt. Stretch med en pilatesboll har hjälpt jättemycket. Som Moa gör här: http://doitmonkeystyle.blogspot.se/2012/05/for-stiffies.html

Förutom att jag hade Serena just i den stretchen hade jag en annan partner som jag har haft förut. Jag vet inte riktigt vad man ska göra när man får en partner som... inte är så bra. Hon håller inte still så det är svårt att slappna av. Sen skulle en ligga på mage och den andra skulle gå på den liggandes ben och sen trycka med hälen mot vissa punkter. Hon trampar på mig helt ouppmärksamt och hårt. Sen sätter hon hela kroppsvikten på mitt knä! Aj! Jag har redan dåliga knän! Sen när hon skulle trycka med hälen mot en punkt så fortsatte hon att trycka hårdare trots att jag redan klappat att det räckte... Jag orkade inte ens vara trevlig mot henne efteråt. Ska man prata med en sån partner under stretchen trots att alla hör? Hur gör man?
Ska ta igen ett missat stretchpass idag så jag får nog prata med Serena om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar