söndag 14 oktober 2012

Nivå 1

Min man övertalar mig att anmäla mig till nivå 1. Jag vet egentligen inte hur jag ska klara 90 minuter åt gången och är väldigt rädd. Alla andra kommer att vara mycket mer vältränade och jag kommer typ inte klara passet!

När jag kommer till studion verkar det vara folk i lokalen som tränar själva. Jag ser folk i bara träningsbh och hotpants som går omkring helt obesvärat. Folk hänger upp och ner på stången med bara låren. Jag ser en tjej göra en split på stången. I efterhand är jag är ganska säker på att det var Vintervild.

Själva träningen går ganska bra. Jag håller på att dö under uppvärmningarna men det blir bättre för varje gång. Alla snurrar går riktigt bra.

Jag tränar i t-shirt och mjukisbyxor och tänker att det är nivå 1, vi borde inte göra svåra grejer där man måste greppa med huden väl? Jag frågar Louise och till min förskräckelse så kommer vi att behöva shorts nästa gång!

Mycket riktigt börjar vi med klättring. Jag förstår inte alls. Så fort jag ens försöker gör det så ont i huden och foten att musklerna vägrar och jag bara dimper ner. Folk omkring mig börjar klättra och jag är inte ens nära en början. Louise provar t.o.m. att spraya nåt på mina ben men det gör för ont. Det går inte. Jag får blåmärken på alla kontaktytor och får något sårliknande på foten. Alla snurrar går bra men jag kan bara inte klättra!


Jag har väldigt känslig hud och får panik när vi ska lära oss att sitta på stången. Under hela nivå 1 är jag jätteglad när vi ska snurra och förtvivlad när vi ska klättra eller sitta på stången. Jag ser hur de andra utvecklas och mycket bygger på att vi ska klättra och sen göra nånting. Typ klättra upp och sitta. Och jag står längst ner och kommer inte upp.

Det dröjer ca. 5 veckor innan jag får en början på en klättring. Jag har båda benen på stången men jag kommer inte längre. Efter nån vecka till kan jag nästan ta mig ett steg till upp. Mot slutet kan jag klättra nästan ändå upp om jag råkar ha en bra dag men jag kan bara 1-2 gånger per pass för sen är jag för trött.

Under nivå 1 hade jag först långa mjukisbyxor. Sen byxor som räckte till halva vaden som jag kunde dra upp till strax ovanför knäna för att kunna klättra. När vi börjar sitta köper jag ett par shorts. De är dock inte optimala då jag skymtar mina trosor i spegeln när vi gör vissa saker... Jag köper ett par hotpants från studion... Ska jag verkligen bli en sån som tränar i hotpants?

Jag har gärna på mig så mycket kläder jag kan, så länge jag kan. I början var jag väldigt obekväm i mina hotpants men det har försvunnit med tiden, de är i alla fall ganska täckande. Har dock fortfarande mest t-shirts på mig när jag tränar istället för linne som de flesta andra. Det kanske inte är mycket mer tyg men jag känner mig ändå mindre naken så. Fasar för när vi ska börja med trick där man ska greppa med magen...

I slutet av nivå 1 tänker jag att jag är nöjd med att ha klarat hela kursen. Nivå 2 är inget för mig för jag har inte stabil klättring som behövs. Men på sista passet säger Louise att jag nog kan gå nivå 2 ändå. Jag som var inställd på att inte gå den! Nu blev det ju svårt...

Jag mejlar Nelle för rådgivning. Vi kommer fram till att jag kan gå nivå 2 men att jag kommer att behöva träna själv på open pole mellan passen. Om det blir för mycket kan jag byta till nivå 1. Jag anmäler mig till nivå 2 med Moa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar